speerpunt 2 erkennen, speerpunt 4 Leven

Van een overprikkeld brein naar ontspannen ZIJN

Hoogsensitieve mensen ervaren sneller stress blijkt uit onderzoek. Stress ontstaat als de eisen uit je omgeving groter zijn dan wat je denkt aan te kunnen. Omdat HSP-ers meer (subtiele signalen)opmerken vanuit de omgeving, komen er daardoor meer “eisen” op hen af. Daarbovenop komen sociale eisen en ook nog eens je eigen eisen. Doordat hoogsensitieve mensen sterk gericht zijn op het belang van de sociale groep, nemen ze de sociale eisen sterker waar. De verwachtingen van anderen zijn heel belangrijk. De sterke zelfreflectie zorgt voor de interne eisen: er is namelijk altijd ruimte voor verbetering. Dat betekent feitelijk dat de eisen die ze ervaren hoger kunnen zijn dan wat een niet hoogsensitief persoon in dezelfde situatie ervaart. Het hoogsensitieve brein maakt meer voorspellingen over dingen die nog moeten plaatsvinden. Als die voorspellingen en evt bijsturingen goed zijn, dan kan een hoogsensitief persoon goed omgaan met de gestelde eisen. Maar als dat niet zo is, komt er een onbalans in het systeem en ontstaat er snel stress. Als de  dagelijkse  prikkels niet tijdig verwerkt worden ontstaat er overprikkeling, waardoor er geen ontspanning meer kan zijn. Het hoogsensitieve brein blijft steeds bijsturen op basis van onjuiste voorspellingen en de details die binnenkomen, waardoor moeheid en ziektes toenemen.

Er zijn heel veel verschillende factoren waardoor iemand stress ervaart en dat is voor iedereen weer anders. Een overvolle agenda, een huilend kind, gezondheidsproblemen, groepsappjes, haast om op tijd te komen, huishoudelijke taken en relatieproblemen komen uit onderzoek naar voren als belangrijkste dagelijkse oorzaken. Interne prikkels zoals de vele gedachten de hele dag door zorgen vaak voor een groot gevoel van stress, maar ook de externe prikkels, zoals licht geluid en geuren, emoties van anderen leiden vaak tot een gevoel van onrust, stress en spanning. Hoogsensitieve mensen vinden het vaak lastig om met al die prikkels om te gaan en overprikkeling is dan het gevolg.

Overprikkeling heeft uiteraard een effect op ons lichaam. Het kan zijn dat je veel onrust in je lichaam ervaart, hartkloppingen, een snellere en oppervlakkige ademhaling. En als je langere tijd stress en overprikkeling ervaart kunnen er nog andere klachten bijkomen, zo zie ik veel cliënten die zeer gespannen en pijnlijke spieren hebben, door de continue onbewuste aanspanning, ze slapen slechter en staan moeier op. Het altijd maar doorgaan en niet voldoende tools hebben om met deze stress om te gaan zorgt voor nog meer klachten op langere termijn. Het kan zelfs zo zijn dat je denkt geen last te hebben van stress of overprikkeling, want misschien heb je de klachten die je ervaart wel al die tijd voor lief genomen(ach ik ben nou eenmaal sneller moe).

Stress en overprikkeling kan trouwens naast bovengenoemde oorzaken, ook afkomstig zijn door hormonen die uit balans zijn. Gelukshormonen en neurotransmitters spelen een enorme grote rol bij stress, angst, vermoeidheid en depressie. Een tekort aan GABA leidt tot stress, prikkelgevoeligheid, angst en paniekaanvallen, onrust, hyperalertheid en verkramping. In mijn 6 maanden traject van Last naar Kracht krijg je ook een test om te kijken of er bij jou sprake is van tekorten die jouw stress veroorzaken. Dat betekent dat ook jij jouw stresslevel kan gaan leren verlagen. Door dagelijks kleine aanpassingen te doen, op je voeding te letten, een planning te hanteren waarbij er voldoende tijd is voor jezelf op een dag, grenzen te gaan leren aangeven en je mindset onder de loep te nemen kom je al een heel eind. Als je dan ook je fysieke tekorten gaat aanvullen door goede supplementen die jouw zenuwstelsel ondersteunen kan je lang opgebouwde stress gaan verlagen, waardoor je meer rust gaat ervaren en zelfs meer energie krijgt. Hoe ik dit weet? Simpel door het zelf te ervaren en toe te passen elke dag opnieuw heb ik de chronische stress en overprikkeling in mijn lichaam naar een acceptabel niveau gekregen. Ik ben en blijf hoogsensitief met de nodige uitdagingen, prikkels en soms ben ik nog overprikkeld. Maar dat is niet erg, want ik weet hoe ik ermee om kan gaan!

Wil jij dit ook leren? In mijn 5delige videoreeks van “Van een overprikkeld brein, naar ontspannen ZIJN!” krijg je praktische handvaten, en oefeningen om jouw stresslevel te gaan verlagen, waardoor je meer rust en energie hebt om het leven te leven waar jij je goed bij voelt.

Ps wil je hier dieper induiken en leren hoe je je van je last een kracht maakt? Wil je betere grenzen leren aangeven, leren hoe je om kunt gaan met prikkels van de buitenwereld zonder je af te sluiten, meer lichaamsbewustzijn ontwikkelen? Dan ben je welkom in mijn 6 maanden traject Van last naar Kracht!